درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/5/4 - 18:53:35
تعداد بازدید: 1437
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مدلی برای وحدت و همدلی مسلمانان
مواضع آیت الله سیستانی پس از شکل گیری بحران داعش در عراق
  مواضع آیت الله سیستانی پس از شکل گیری بحران داعش در عراق

آیت الله سیستانی با درک واقعی از بحران پیش آمده و با دقت نظر وارد و با فتوای خود برای جهاد علیه داعش، شرایط را تغییر داد. فتوای این مرجع شیعی باعث شد تا تعداد زیادی از جوانان عراقی خود را برای جنگ با داعش آماده کرده و در واقع نشان داد که جنگ روانی داعش به عنوان اصلی‌ترین سلاح با حضور مردمی بی‌اثر میشود.


ظهور داعش از سال 2014 در عراق بسیار غافلگیرکننده و سریع بود. این گروه پس از سوریه و در پی تشکیل به اصطلاح دولت اسلامی عراق و شام، به عراق حمله کرده و نزدیک به چهل درصد خاک این کشور را تصرف کرد. ملت عراق و بازیگران منطقه‌ای و بین المللی متحیر شده و ناامیدی خاصی در عراق حکمفرما شده بود. داعش تبدیل به خبر اول و آخر عراق شده بود و با وحشت آفرینی قبل از پیروزی در میدان نبرد دیگران را به عقب می‌راند و بدون مشکل خاصی توانست پیشروی کرده و تا نزدیک بغداد رسید.

در میانه کشمکش سیاسی برای برگزیدن نخست وزیر جدید عراق بود که به ناگاه در 9 ژوئن 2014 خبری تکان دهنده مبنی بر کنترل داعش بر شهر موصل (مرکز استان نینوا) _ دومین شهر بزرگ عراق_ در رسانه‌ها منتشر شد. ارتش عراق در شرایط خوبی قرار نداشت. چرا که غافلگیر شده و در عین حال دچار یکسری مشکلات داخلی نیز بود. وحشت و ترس از نیروهای خشن داعش در همه جای عراق سایه گسترده بود.

در چنین فضایی آیت الله سیستانی با درک واقعی از بحران پیش آمده و با دقت نظر وارد و با فتوای خود برای جهاد علیه داعش، شرایط را تغییر داد. فتوای این مرجع شیعی باعث شد تا تعداد زیادی از جوانان عراقی خود را برای جنگ با داعش آماده کرده و در واقع نشان دادند که جنگ روانی داعش به عنوان اصلی‌ترین سلاح با حضور مردمی بی‌اثر میشود.

آیت الله سیستانی جهاد را واجب اعلام کرده و گفته بود هرکسی در جنگ با داعش کشته شود شهید است. این جملات کوتاه خیل عظیمی از مردم و جوانان را بسیج کرد تا در مقابله با داعش اعلام آمادگی کرده و گروه‌های مردمی را برای دفاع از خاک عراق تشکیل دهند. همچنین پس از پیروزی‌های حاصل شده در عراق به خصوص بازپس گیری شهر مهم موصل، آیت الله سیستانی بار دیگر در میانه جنگ فتوا داد گرچه پیروزی‎ها آغاز شده اما ماندن در جبهه‌ها تا پیروزی کامل واجب است.

آیت الله سیستانی در قامت یک مرجع دینی در جنگ با داعش توصیه‌های اکید اخلاقی ارائه کرد که بسیار موثر واقع شد. او در سال ۲۰۱۵ مجموعه توصیه‌هایی به عموم نیروهای نظامی شرکت کننده در جنگ با گروه داعش از جمله نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی حشد الشعبی صادر کرد.

این توصیه‌ها در بیست بند شامل قواعد اخلاقی در صحنه جنگ بود. از جمله مهم ترین موارد این قواعد، نهی از تندروی، مثله کردن، کشتن کهنسالان و زنان و خردسالان، بریدن درختان، تعدی به جان و مال غیرنظامیان، هدف قرار دادن مظنونین پیش از اطمینان یافتن از وضع آنان، دشنام‌گویی به دشمن، آسیب رساندن یا آزار اسیران، بدرفتاری با غیرمسلمانان، کافر شمردن مسلمانان حتی اگر از گروه داعش باشند و توصیه‌های کلی و مکرر به رعایت اخلاق انسانی در همه جوانبش بود. آیت الله سیستانی همچنین در خرداد ماه سال ۹۵ به شکل ویژه‌ای در عملیات باز پس گیری فلوجه به نیروهای نظامی توصیه کرد که (خویشتنداری خود را حفظ کنند).

آیت‌الله سیستانی در بحبوحه آزادسازی موصل نیز که شمار زیادی از عناصر داعش به اسارت نیروهای عراقی درآمدند اعلام کرد که نباید داعشی‌ها و همدستان آنها که در موصل به اسارت نیروهای عراقی درآمدند، مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار بگیرند. وی با تاکید بر اینکه شکنجه اسرای داعش جنایت شرعی و قانونی است گفت: تحویل آنها به دستگاه قضایی عادلانه و حفاظت از جان شهروندان ضرورت دارد.

پیش از این نیز آیت الله سیستانی لزوم وحدت گروه‌های سیاسی برای جلوگیری از بحران را حتی قبل از فتوای علیه داعش درک کرده بود. در سال ۲۰۱۴ و در همان ابتدای جنگ با داعش عراق با بحران سیاسی نیز مواجه بود. افزایش اختلافات بر سر عملکرد نخست وزیر وقت یعنی نوری مالکی باعث شد که آیت الله سیستانی توصیه به تغییر نخست وزیر کرد. فواد معصوم، رییس جمهور عراق حیدر عبادی را به عنوان نخست وزیر معرفی نمود که با اعتراض نوری مالکی همراه بود، اما آیت الله سیستانی برای حفظ وحدت عراق از نوری مالکی خواست کناره گیری کند و اولین قدم را در رفع بحران برداشتند.

به نظر میرسد ریشه حقیقی تاثیرگذاری اقدامات ایشان در قدرت، نهاد مرجعیت و استقلال آن است وگرنه ایشان در قانون اساسی عراق جایگاهی ندارند و از نظر حقوقی دارای قدرتی نیستند. نهاد مرجعیت در چنین فرایندی نه بخشی از قدرت رسمی سیاسی است و نه بخش بیتفاوت بدنه اجتماعی بدون تاثیر در سیاست‌ها و روندها.

منش و روش ایشان میتواند موردتوجه دیگر علمای شیعی و سنی عراق قرار گیرد. به واقع جایگاه مرجعیت و علما در بین مردم جایگاهی خاص است که میتوانند با نگاه بالا به سیاست آن را هدایت کنند و هزینه‌های ملت‌های مسلمان را در مواجهه با شرایط بغرنج و پیچیده بین المللی بکاهند.

نقش آفرینی بسیار مؤثر آیت الله سیستانی در صحنه بحرانی عراق به وضوح، جایگاه مهم و قدرت دینی علمای دین در جهان اسلام بویژه در بین توده‌های مردمی و مسلمان را نشان میدهد. بطور حتم چنانچه آن بخش از علمای دین در جهان اسلام که کمتر به شرایط حساس و بحرانی حاکم بر جوامع مسلمان و منطقه توجه داشته اند، بیش از گذشته به این شرایط توجه نموده و اقدامات لازم را در جهت وحدت مسلمانان و خیزش عمومی در جهت مقابله عوامل نا امن ساز- که در خدمت قدرتهای سلطه گر غربی و رژیم اشغالگر قدس میباشند - انجام دهند، در واقع میتوانند جهان اسلام را از بحرانهای پیش رو رهایی بخشند.

محمد اکبری هشترودی

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7680


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.